Kennis – hoe blijf je het bos door de bomen en vice versa zien?

Ik kijk uit naar de BSAE masterclass Kennismanagement met Filip Callewaert van volgende week. Hoe we binnen ledenorganisaties met kennis omspringen leeft: de sessie is volzet (al is er door een annulatie net nog een plekje vrijgekomen*) en ik hoor ook van andere verenigingsprofessionals dat het een ware uitdaging is geworden om ‘on top of things’ te blijven als het gaat over de stroomvloed aan informatie, data en content die op hen afkomt. Om het met Mark Eyskens te zeggen: ‘Het gekende stijgt lineair; het kenbare stijgt exponentieel.”

Elke poging om met tools (crm, dms, intranet, wiki) al die informatie en data te vatten, laat staan te ‘verzilveren’ tot inzetbare kennis, leidt tot heel wat frustratie. Terwijl de organisatie de grote ‘managementoefening’ doet, lekt kennis uit de organisatie weg en weten leden zich wonderwel te behelpen met gratis informatie van op het internet.

Op basis van mijn ervaring met en kijk op ledenorganisaties heb ik alvast enkele zaken bijeengesprokkeld die ik graag beantwoord wil zien:

  • Macht van kennis, en vooral van kennisasymmetrie (de organisatie weet veel meer dan de leden, wat zich vertaalt in een mooi, bindend ledenvoordeel) is zo goed als verdwenen. Sommige organisaties proberen nog hardnekkig schaarste en exclusiviteit te cultiveren door heel wat informatie achter slot en grendel te steken, maar je merkt dat dit alsmaar moeilijker wordt.
  • Kennis heeft zijn absolute status verloren: het is niet langer omdat het van de organisatie komt dat het waardevol of echt is. Kennis wordt afgetoetst aan hoe anderen het bekijken (bv. peer-to-peer binnen ledengroepen, of in dialoog met een stakeholder). Er wordt rekening gehouden met de reputatie en de verdiensten van de bron, eerder dan de zelfverklaarde autoriteit van de zender.
  • Wat is kennis feitelijk? Daar is veel verwarring over. Er zijn nog altijd organisaties die niet doorhebben dat het ‘doorschuiven’ van informatie en data naar de leden zonder daar als organisatie zelf enige handeling op te doen (bv. filteren, cureren, maar ook analyseren en nieuwe content creëren) maar weinig zin heeft. Meer nog: net die valorisatie kan voor de organisatie een USP zijn die zich vertaalt in een exclusief ledenvoordeel dat voldoet aan de kwalificatie van ‘empowerment’ van de leden.
  • Hoe omgaan met ‘tacit knowledge’? Kennis is veel meer dan wat er op papier, mail of internet staat. Heel wat kennis, en in vele gevallen de meest waardevolle, is wat men impliciete kennis (‘tacit knowledge’) noemt. Zeg maar datgene dat in de hoofden van mensen zit. En dat is niet enkel het geval bij de verenigingsprofessionals, maar evenzeer bij de bestuurders en naarmate de organisatie ook meer inzet op de ‘kracht van de leden’ ook bij de leden zelf. Hoe kan je op die kennis beroep doen als organisatie? Het is zeker ook een problematiek die speelt bij personeelsverloop binnen de organisatie.
  • Praktisch zijn er heel wat uitdagingen die verder reiken dan het ‘opslaan’ van kennis. Hoe monitoren en detecteren we nieuwe data, informatie en kennis (bv. bij stakeholders)? Hoe gaan we om met ‘oude’ kennis – wanneer laten we dat los (bv. bij het vernieuwen van de website – welke contentpagina’s durven we te schrappen?)?
  • Hoe creëren we als ledenorganisatie waarde vanuit de grote hoeveelheid informatie en data die we capteren? En dan bedoel ik vooral: hoe worden zowel de organisatie als de leden er beter van? Dat kan gaan over sectorale benchmarking, syntheses van lopende belangendossiers, maar ook over analyses in het kader van toekomstverkenningen of ‘future scoping’.
  • Delen van kennis: als we dan over waardevolle kennis beschikken hoe doseren we die naar de leden zonder niet-leden te favoriseren? Of is het beter om vooral in te zetten op het ter beschikkingstellen van de kennis: de ontvanger heeft de controle en kiest wanneer hij iets nodig heeft – voorwaarde is wel dat het eenvoudig te vinden is. En wat met deze quote van Lanting: “Niet het behoud en de opstapeling van kennis bepalen je waarde, maar juist de mate waarin en de snelheid waarmee je deze kennis deelt en verrijkt.” – is dit een haalbare kaart?

Heb je hierbij bedenkingen of heb je nog andere aanvullingen, laat ze hier achter in de comments, zodat ik die kan meenemen naar de masterclass. Voor wie er niet bij kan zijn, probeer ik in elk geval achteraf een verslagje te brengen.

 

* Meer info over de sessie op 18/1/2018 vind je hier: http://bsae.be/event/59

Een gedachte over “Kennis – hoe blijf je het bos door de bomen en vice versa zien?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s