Storytelling voor ledenverenigingen: er was eens…

Normaal gezien loop ik niet zo warm van storytelling. Het voelt soms aan alsof er teveel woorden ‘verbruikt’ worden en een goeie verstaander heeft… Naar aanleiding van de BSAE masterclass over Kennismanagement ben ik er toch even stil bij gaan staan. Vooral ook omdat de volgende BSAE masterclass (op 23 februari 2018) net over storytelling gaat en ik graag op voorhand enkele zaken op een rijtje zet die mij interessant lijken.

Moderne marketing?

Wat me tot nu toe te veel stoorde aan storytelling is dat het veelal heel sterk ‘marketing’ gericht is. Guido Everaert omschrijft het als volgt: “Daarom is storytelling een haast onmisbaar instrument in een modern marketingarsenaal. In een tijdsgewricht waar mensen in hun zoektocht naar relevantie overspoeld raken met overbodige informatie, zijn de verhaaltjes in staat om sympathie op te wekken en een reden aan te reiken waarom mensen nu net dat ene product, dat ene merk moeten verkiezen boven het andere.” En wat verder: “De essentie van het concept ‘storytelling’ in zakelijke context. Overtuigen. De zaak binnen halen.”

Kennismanagement?

Het belang van storytelling in de context van kennismanagement werd me duidelijk na het lezen van enkele artikels van Harold Jarche:

“Stories can be the glue, holding information together in some semblance of order, for our brains to process into knowledge.(…) Stories are how we best remember and a story can be thought of as what happens in the gap between expectations and results.”

Maar in dit artikel dat de titel Story Skepticism meekreeg, wijst Jarche er toch ook op dat we kritisch moeten nadenken over wat verhalen emotioneel met ons doen en wat de ware toedracht is van de context die een verhaal creëert. Niettemin: verhalen zorgen ervoor dat de grote hoeveelheid aan content aantrekkelijker en inzichtelijker wordt door de structuur en de context die het verhaal schept.

Storytelling en ledenverenigingen?

Ik leg alvast enkele scenario’s°  – waar storytelling een toegevoegde waarde zou kunnen betekenen voor ledenorganisaties –  voor aan Rudy Pieters, de expert van dienst op 23 februari*:

  • Het verhaal van het waarom. De ervaring leert dat het weinigen gegeven is om de missie, visie of collectieve ambitie van de organisatie uit het hoofd te kunnen opzeggen. Kan een verhaal een abstracte slogan omturnen tot een onuitwisbaar beeld van de ambities en de toekomst die de vereniging wil realiseren?
  • Het verhaal van de leden. Heel wat websites bieden een ledendirectory aan met contactgegevens, feiten en data, bij voorkeur in lijstjes (thema’s, expertisegebieden, referenties). Kunnen ‘cases’ onder de vorm van verhalen hier een betere oplossing bieden?
  • Het verhaal voor de buitenwereld (de stakeholders). Hoe zet je dankzij storytelling je standpunten kracht bij? Stel, je zit met de minister vast in de lift – wat vertel je als de belangrijkste betrachtingen van jouw organisatie en kan een verhaal daarbij helpen?
  • Het verhaal om mekaar te binden. Als we dingen in een bredere context plaatsen kunnen we wellicht ook beter ‘resoneren’ – het verhaal wordt dan een katalysator van het samenhorigheidsgevoel. Doordat leden informeel babbelen over hun professionele ervaringen (bv. tijdens netwerkmomenten of voor of na de vergadering) creëert dit cohesie wat dan weer tot een grotere verbondenheid leidt. (Everaert)
  • Het verhaal om samen slimmer te worden. Bij klassieke opleidingen, maar des te meer bij peer-to-peer uitwisseling of intervisie is het zinvol om verhalen te gebruiken om kennis te expliciteren en dus beschikbaar te maken om erover te reflecteren. Verhalen creëren een bredere context waarbinnen informatie, data een andere dimensie krijgen. (Herman)
  • Het verhaal om kennis te ‘borgen’. Heel veel kennis is ‘tacit’ of niet geëxpliciteerd (m.a.w. het zit in de hoofden van mensen, wordt zelfs dikwijls onbewust toegepast en is daarom moeilijk te expliciteren). Om het collectief geheugen of zelfs de ‘Body of knowledge’ van de organisatie te voeden kan het zinvol zijn om verhalen te vertellen en zo kennis aan mekaar over te leveren. Bijkomende vraag vanuit kennismanagement invalshoek is dan hoe je dergelijke kennis binnen je organisatie een plaats geeft.
  • Het verhaal van de organisatie. Doordat op alle niveaus (cf. hierboven) verhalen ontstaan die op één of andere manier gerelateerd zijn aan de organisatie ontwikkelen zich ‘netwerken van lokale conversaties’ die een ‘talig beeld van de werkelijkheid’ vormt en dus van de organisatie op zich. (Homan)

Hopelijk kunnen we hier een goed verhaal over opzetten tijdens de BSAE workshop en mag het om met Everaerts woorden te zeggen bekeken worden ‘als een traditionele stam, compleet met palavermomenten en stamoudsten.’

________________________________

° Onder meer op basis van inzichten uit:

Story Telling, Guido Everaert, Lannoo Campus, 2014
Harold Jarche – Jarche.com http://jarche.com/2016/04/story-skepticism/
Intervisie, Stef Herman, Politeia, 2017
Het etcetera-principe, Thijs Homan, Academic Services, 2013

*BSAE Workshop 23/2/2018 – http://www.bsae.be/event/61

 

 

 

 

 

 

Een gedachte over “Storytelling voor ledenverenigingen: er was eens…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s