Big Data: het nieuwe goud voor de verenigingsprofessional?

Op 23 april 2019 verzorgt Filip Callewaert voor BSAE een nieuwe workshop rond kennismanagement. http://bsae.be/event/83 Na de succesvolle, inspirerende sessie van vorig jaar wil hij deze keer echt aan de slag gaan met de deelnemers, om hen zo nog meer te overtuigen van hoe optimaal met kennismanagement om te gaan: “Information is for action, not for storage” (Filip Callewaert). Vorig jaar zette ik in de aanloop van de masterclass al enkele vragen op een rijtje vanuit ledenorganisaties (zie: https://lnkd.in/gVP9Qmi).

In de namiddag is er een tweede workshop van Peter Depypere van element61 over Big Data en hoe verenigingsprofessionals hiermee om kunnen gaan. Niet toevallig dat we die twee sprekers aan mekaar koppelen natuurlijk: de alomtegenwoordige data is een emergente bron voor kennis. Waar Filip Callewaert dit eerder vanuit een holistische benadering bekijkt, krijgen we van Peter Depypere een eerder analytische inkijk.

Hierbij hoop ik bevestiging of minstens gemotiveerde ontkrachting te krijgen over volgende zaken:

Associations are good at collecting data, but they’re less adept at analyzing it or knowing what to do with the gold mine of information they have. (1) 

  1. Big Data is het nieuwe goud voor de verenigingsprofessional. Zich onderscheiden op kennis is niet altijd meer de Unique Selling Proposition van de ledenorganisatie.Werken met Big Data biedt een dimensie die de leden op zich niet of minder makkelijk zelf kunnen realiseren. De verenigingsprofessional heeft het voordeel een breed, sectoraal vogelperspectief te kunnen innemen. Maar wellicht mogen we niet de fout maken te denken dat Big Data “alle data” zijn. Welke soorten data heb je, wat kan je ermee doen en vooral, waarom moeten we hiermee aan de slag?
  2. Het maken en opvolgen van standpunten en dossiers, het inrichten van domeinspecifieke opleidingen en het creëren van waardevolle ‘content’, gebaseerd op correcte data en cijfers, verwerkt tot bruikbare inzichten, zijn standaardtaken van de verenigingsprofessional. De stap naar het werken met Big Data is dus maar een kleine stap. Interessant wel om te weten hoe een verenigingsprofessional het best optreedt als verzamelaar, filter, curator van die data.
  3. Leden kunnen evenzeer een belangrijke rol spelen in dit proces. Zij beschikken zelf ook over veel data, maar kunnen ook binnen co-creatieve trajecten een databron zijn om op een geaggregeerde manier deze data te kunnen valoriseren.
  4. Verenigingsprofessionals zijn toekomstwerkers. Het is als organisatie niet mogelijk, en in feite ook niet wenselijk, om proactief zelf de toekomst van de sector uit te zetten. Er zijn immers heel wat externe factoren die bepalend zijn voor hoe de sector evolueert. Net dat brede speelveld in kaart brengen en monitoren ligt dan weer wel volledig binnen het takenpakket van de verenigingsprofessional.
  5. Valorisatie, validatie, kortom: van data naar betekenis/waarde gaan is wellicht de grootste uitdaging als er met Big Data gewerkt wordt. Hoe bouw je een sterke en vooral duurzame strategie uit die tot betere beslissingen kan leiden binnen de organisatie zelf (ledenwerking, voordelen, diensten), maar ook voor de leden (aanpak van lobby, co-creatieve en innovatieve trajecten…), los van een beter ‘member experience’.
  6. Tot slot is er nog één element waar we het niet over gehad hebben en dat is de impact van Artificiële Intelligentie. Verenigingsprofessionals kunnen dan wel veel en sterk gezond menselijk verstand hebben om waardevolle interpretaties te maken, maar hoe kan AI een rol spelen?

The tipping point for Big Data analytics for associations is when business users have access to tools that let them combine what they are good at—asking the right questions and interpreting the results—with what machines are good at: computation, analysis, and statistics using large datasets. (2)

*    *    *

Niet te missen dus! Schrijf je in via http://bsae.be/event/83 (je kan kiezen voor de hele dag of voor één van de twee workshops).

 

* Referenties (o.m.):

(1) https://associationsnow.com/2014/06/sift-skills-the-value-of-big-data-for-associations/

(2) https://associationanalytics.com/2014/09/02/whats-the-big-deal-about-big-data-for-associations/

https://associationanalytics.com/2018/10/09/text-analysis/

https://360livemedia.com/2017/07/25/how-to-use-data-to-deliver-better-experiences-for-members/

Wij zijn big data, Sander Klous en Nart Wielaard (Business Contact 2014)

*    *    * 

Blijf op de hoogte van inzichten door deze blog te volgen – je kan je aanmelden in de rechterkolom. Je krijgt dan een email als ik een nieuw artikel publiceer (2-tal per maand).

(27/3/2019)

 

Een gedachte over “Big Data: het nieuwe goud voor de verenigingsprofessional?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s