1 beeld zegt meer dan 1000 woorden

Het intrigeert me hoe mensen naast taal ook beelden gebruiken om betekenis te geven aan de realiteit. Tijdens workshops durf ik wel eens deelnemers te vragen om bijvoorbeeld hun organisatie te ‘tekenen’. Dat levert telkens verrassende resultaten op. Zowel naar structuren, vormen en relaties, maar des te meer over de manier waarop men dat doet: van zelfzekere volumes met dikke pijlen tot beverige contouren en aarzelende lijnen.  Om die reden ben ik dan ook super enthousiast over de eerstvolgende BSAE workshop rond visueel communiceren voor verenigingsprofessionals door Karl Mortier in Gentbrugge op 26 november. Meer info op https://bsae.be/event/95.

De toegevoegde waarde van visuele communicatie

Ik heb op basis van eigen ervaring en wat lectuur enkele mogelijke meerwaardes opgelijst. Ongetwijfeld biedt de workshop een nog breder ‘beeld’ hierop.

  1. Het gaat over een andere ‘taal’ en maakt het ook mogelijk om zaken op andere manier uit te drukken.
  2. De participatie van de groep waarin beelden gebruikt worden, verhoogt net omwille van het feit dat iedereen meekijkt en zo ook mee vormt lijkt te geven aan de gezamenlijke realiteit.
  3. Het gebruik van beelden en symbolen, die op zich universeler zijn, zorgt voor een duidelijker en toegankelijker inzicht (bv. pijl als teken voor relatie, een cirkel als groeperend element,…).
  4. Een visueel beeld biedt het voordeel het overzicht te behouden (zog. big picture denken).
  5. Een beeld blijft makkelijker plakken in het collectief of groepsgeheugen. Laten we in plaats van een ellenlang verslag één beeld meegeven aan de deelnemers.

En als ‘buiten categorie’ geef ik ook nog graag mee dat het gebruik van foto’s of beelden (bv. bij wijze van kennismakingsronde) evenzeer zijn verdiensten kan hebben, zonder daarbij deelnemers te stresseren door hen zelf actief aan het werk te zetten.

Enkele interessante boeken, niet enkel om te lezen, maar vooral om te ‘tekenen’:

Visueel Presenteren, Dan Roam, VMN Vakmedianet 2013
Visual Thinking, Willemien Brand, BIS 2017
Visual Doing, Willemien Brand, BIS 2019
Visual Meetings, David Sibbet, Vakmedianet 2014
Creativiteit krijg je niet voor niks, Carsten de Dreu en Daniel Sligte, Van Gorcum 2016
Visual Thinking for Design, Colin Ware, Morgan Kaufmann 2008
Visual Notes, Kim Ravers, Haystack 2016

*    *    * 

Blijf op de hoogte van inzichten door deze blog te volgen – je kan je aanmelden in de rechterkolom. Je krijgt dan een email als ik een nieuw artikel publiceer (2-tal per maand).

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s