Financiering van ledenorganisaties en de rol van de verenigingsprofessional

Het is ongetwijfeld de meest voorkomende vraag: hoe financieren we de werking van de ledenorganisatie? Volstaat het om enkel lidgeld te innen of zetten we in op diensten op maat voor de leden om de kas te spijzen? En hoe gaan we om met subsidies, sponsoring en alternatieve financieringsvormen? Maar vooral hoe past die aanpak binnen het geheel van de organisatie-strategie en wat is de rol van de betrokken verenigingsprofessionals?

Rol van de verenigingsprofessional

Een bijzonder aspect dat speelt bij de manier waarop de financieringsmix wordt aangepakt is dat het in  belangrijke mate gedetermineerd wordt door de professionals die voor de diverse aspecten verantwoordelijk zijn. Iemand die sponsoring binnenhaalt, is meestal ook iemand die de uitvoering van de samenwerking mee helpt uitvoeren. Extra leden werven betekent op de eerste plaats extra inkomsten, maar hoe ga je me die leden verder om? Is het beter om 1 lid van 1000 euro binnen te halen of 10 van 100 euro. De boekhouder zal voor het eerste kiezen, een stafmedewerker zal misschien liever vers bloed in meerdere werkgroepen zien. Kortom, de rol van de verenigingsprofessional speelt hierbij een bijzondere rol. Alleen als die vanuit de collectieve ambitie, structuur en cultuur van de organisatie duidelijk weet hoe te handelen zal zijn inzet impact genereren. De financieringsuitdaging is bijgevolg geen koud zakelijk gegeven, maar maakt deel uit van de manier waarop organisaties omgaan met ledenbinding, communitybuilding en relatiemanagement in het algemeen.

Lidgeld

Voor de meeste ledenorganisaties vormt lidgeld het grootste aandeel aan inkomsten. Maar verandert Corona het concept van lidgeld voorgoed? Willen we nog betalen voor iets waarvan we niet zeker zijn of we er iets voor terug krijgen? Enkele bedenkingen over hoe we anders moeten omgaan met lidgeld kan je in een volgend artikel lezen!

Creëren op maat diensten klantengedrag bij leden?

Los van het louter monetaire aspect is het belangrijk stil te staan bij de mogelijke implicaties ervan voor de werking van de vereniging. Als we in plaats van generieke ledenvoordelen die we via ‘het lidgeld’ financieren meer overschakelen naar ‘diensten op maat’ worden de leden misschien te veel klanten, of zijn er te weinig middelen voor de collectieve werking (bv. de belangenbehartiging). Hoe kunnen we hierin een gezond evenwicht houden?

Sponsoring: middelen of win-win?

In dezelfde lijn ligt de discussie over sponsoring: zoeken we enkel financiële middelen, of willen we tot een win-win situatie komen? Opvallend is de trend dat sponsors meer en meer zoeken naar afspraken met gesloten portefeuille. Geen cash dus, enkel een ledenvoordeel, al dan niet gekoppeld aan een kick-back voor de organisatie. En ook hier moeten we ons afvragen wat de implicaties zijn voor de organisatie: wat is de toegevoegde waarde, hoe wordt de co-branding gepercipieerd door de leden en de stakeholders. In hoeverre worden sponsors betrokken of zelfs geïntegreerd binnen de organisatie?

Nieuwe ideeën rond financiering

Tot slot zien we ook nieuwe ideeën rond financiering. Investeren we als leden in een collectief project (al dan niet via een aparte structuur zoals een coöperatieve vennootschap), of doen we beroep op crowdfunding of fondsenwerving of nog andere creatieve pistes?.

Maar ook hier blijft de cruciale vraag: in hoeverre realiseren we hiermee de collectieve ambitie van onze leden? En vooral hoe kunnen we een balans blijven behouden tussen de concrete vraag van het lid ‘What’s in it for me?’ en de ‘What’s in it for us?’ vanuit de organisatie.

En de antwoorden…

Op vraag van de BSAE Academy heb ik een nieuwe masterclass ontwikkeld waarin ik een antwoord bied vanuit mijn ervaringen en vakliteratuur, maar waarbij we zeker ook de ervaringen van de deelnemers samen zullen bekijken en analyseren. Er is een sessie op dinsdag 10 november (voormiddag) en één herhaling ervan op dinsdag 8 december (namiddag). Meer info op: https://bsae.be/event/146

 

*    *    *

Blijf op de hoogte van inzichten door deze blog te volgen – je kan je aanmelden in de rechterkolom. Je krijgt dan een email als ik een nieuw artikel publiceer (2-tal per maand).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s