Inspiratiesessie – Communitybuilding: hoe zorg je voor hechte ledenbinding?

[Deze sessie heb ik reeds meerdere keren gegeven :als ‘open opleiding’ binnen de 2Mpact Academy voor Verenigingsprofessionals, maar ook in aangepaste vorm voor specifieke organisaties.]

Een ‘perfect fit’ vinden tussen wat leden willen en wat ze krijgen van hun vereniging of community, is de kernboodschap van deze inspiratiesessie. En dat is minder evident dan je zou denken – leden zijn grillige wezens waar de organisatie moeilijk vat op krijgt. De sterk veranderende socio-economische en maatschappelijke context is uiteraard ook niet echt een hulp.

De  ‘what’s in it for me’ is doorslaggevend geworden – leden zijn veeleisend, mondig en niet bang om teverkassen. Organisaties moeten zich dus bezinnen over hoe ze hun leden blijvend kunnen binden. Op de eerste plaats is een grondige kennis van het proces van ‘lid worden’ en ‘lid zijn’ essentieel, en niet alleen vanuit het standpunt van de organisatie maar ook hoe leden dit ervaren. Nochtans zijn er heel wat opportuniteiten om tot een echte win-winsituatie te komen…

Deze sessie, door een vorige deelnemer als ‘een ware eye-opener’ omschreven, biedt aan de hand van bevattelijke modellen en concrete cases een leidraad om de ledenbinding binnen uw organisatie sterker en duurzamer te maken, maar vooral om te zorgen dat iedereen winnaar is.

Welke inzichten neem je na deze sessie mee naar huis ?

  • Ledenwerking is meer dan lidgelden innen: hoe positioneert ledenwerking zich binnen de werking van de organisatie; hebben we leden echt nodig?
  • Lid worden is geen gebeurtenis maar een proces: hoe pakken we dat aan?
  • Eens lid geworden stopt het niet: hoe omgaan met de complexe ‘levenscyclus’ van een lid?
  • Hoe hard moeten we ons inzetten om van alle leden actieve leden te maken?
  • Hoe pakken we ledenvoordelen en gepersonaliseerde ‘diensten’ aan: wat moet een organisatie wel en niet doen voor haar leden?
  • Tips en tricks om leden beter te bedienen en te binden:  bv. tools zoals CRM, enquêtering, maar ook menselijke interventies (fideliteitsaanpak)
  • Hoe kunnen we de inzet en de kennis van leden op een efficiënte manier aanwenden voor de organisatie (member-sourcing) en van het ‘lid-zijn’ een echt win-win maken?

Interesse om deze sessie te volgen of om die te organiseren voor uw organisatie ? Contacteer mij !

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s